آموزش رایگان نرم افزار فری هند گـــــــــــــــــــــرافیک
.:: Your Adversing Here ::.
 

آموزش رایگان نرم افزار فری هند

 

« آموزش نرم افزار فری هند »

فري هند Free Hand چيست ؟

    فري هند يكي از برنامه هاي گرافيكي است كه شما را در ساخت تصاوير محتلف هنري مثل آرم ، لوگوم ها ، طراحي جلد كتاب ، پوستر و ... ياري مي دهد . علاوه بر اين شما مي توانيد تصاويري را كه در اين برنامه مي سازيد در برنامه فلش به تصاوير متحرك تبديل كنيد ، همچنين برنامه به شما اجازه ذخيره تصاوير در فهرستي را مي دهد كه قابل استفاده در صفحات وب باشد .
    چرا به جاي فري هند از فتوشاپ استفاده نكنيم ؟
    فتوشاپ برنامه كتملا تخصصي كار بر روي عكس است و در آن نمي توان يك اثر هنري و يا نقاشي را از ابتدا ترسيم نمود بلكه تصاوير و عكس هاي اسنفاده شده در فتوشاپ را بايد از منابع مختلفي تهيه نمود ، از طرف ديگر از آنجا كه فتوشاپ يك نرم افزار مبتني بر تصاوير Bitmap است با تغيير اندازه تصاوير در آن از كيفيت تصوير كاسته مي گردد .
    ولي با استفاده از ابزارهاي فري هند شما مي توانيد يك تصوير هنري را از ابتدا كار كرده و آن ره به دلخواه ترسيم و رنگ آميزي نماييد و كنترل دقيقي بر جزء جزپ تصوير داشته باشيد و همچنين فري هند بر عكس فتوشاپ يك برنامه برداري و شيي گراست و شما به سادگي مي توانيد تصاوير را بدون كاسته شدن از كيفيت ، تغيير اندازه دهيد و جالب اينجاست كه اين تغيير اندازه تاثير چنداني بر اندازه تصوير نمي گذارد .

    سيستم مورد نياز براي كار با فري هند

    1- پردازشگر پنتيوم كه قابليت اجراي ويندوز 98 و 2000 را داشته باشد .
    2- 2MD مگا بايت رم يا بيشتر .
    3- 3MD فضاي خالي از ديسك سخت .
    4- درايو CD – ROM
    5- مانيتور رنگي با توانايي وضوحx 600 800 و نمايش 256 رنگ

    شروع كار

    براي باز شدن برنامه فري هند به روي آيكون و نماد برنامه دوبار كليك نمايد تا باز گردد . اولين پنجره اي كه باز مي شود پنجره Winzard و يا راهنما مي باشد كه به شما در ادامه راه ياري مي رساند اين پنجره شامل پنج آيكون به شرح زير مي باشد :
    1- آيكون New : كه با كليك نمودن روي آن يك صفحه براي شما باز مي گردد .
    2- آيكونPrevious File : كه با كليك نمودن روي آن ، آخرين صفحه اي كه شما كار كرده ايد براي شما باز مي گردد .
    3- آيكون Open : كه با كليك نمودن روي آن يكي از الگوهاي موجود فري هند باز مي گردد .
    4- آيكون Template : كه با كليك نمودن روي آن يكي از الگوهاي موجود فري هند براي شما باز مي گردد.
    5- آيكون Free Hand Help : كه با كليك نمودن روي آن اطلاعات مربوط به فري هند براي شما باز مي گردد .

جعبه ابزار فري هند

    جعبه ابزار فري هند شامل پنج قسمت مي باشد كه به شرح ذيل است :
    1- ابزارهاي انتخاب : كه شامل ابزراهايي كه جهت انتخاب موضوعات مختلف استفاده مي شود .
    2- ابزارهاي ترسيم: كه شامل ابزراهاي ترسيم به صورت خطي و مسير مي باشند.
    3- ابزراهاي تغيير شكل: كه شامل ابزراهاي تغيير شكل دهنده شكل و مسير مي باشند .
    4-ابزارهاي مشاهده : كه شامل ابزارهاي نمايش دهنده صفحه مي باشند.
    5- ابزارهاي رنگ آميزي : كه شامل ابزارهاي رنگ آميزي كل و اجزا مي باشند .

    ايجاد يك سند جديد در فري هند

    براي ايجاد يك سند جديد گزينه New را از منوي File انتخاب نماپيد و يا به روي آيكون New ( دومين آيكون سمت چپ) در روي نوار ابزار اصليMain كليك كنيد . تا يك سند جديد در روي صفحه نمايش با عنوان UntitleD-1 ( بدون عنوان ) ظاهر گردد . اندازه ابن صفحه به صورت پيش فرض در فري هند تعيين شده است . (Letter)

    سفارشي نمودن سند و صفحه جديد

    براي سفارشي نمودن سند و صفحه جديد گزينه Document را از زير منويInspector در منوي Windowانتخاب كنيد تا كادر محاوره ايDocument باز گردد .
    اين پنجره شامل يك كادر پيش نمايش نمايش در سمت چپ مي باشد ، در بالاي اين كادر ، گزينه Master Pageقرار دارد كه شما از آن مي توانيد فرم و اندازه صفحه مورد نظرتان را انتخاب كنيد 4AA3. اگر اندازه هاي موجود در اين منو نظر شما را جلب ننمود با انتخاب گزينهCustom شما مي توانيد يك اندازه سقارشي را وارد نماپيد و در صورتي كه مي خواهيد كلا يك صفحه جديد با نام مشخص به صفحه سندتان اضافه كنيد از اين منوي كشويي گزينه Edit را انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Edit Page Sizes باز گردد . در اين كادر شما مي توانيد نام صفحه ، اندازه طول و عرض صفحه را وارد كنيد و يا يك صفحه اي را كه قبلا ساخته ايد را انتخاب و با كليك نمودن دكمه Delete آن را حذف نماپيد . بعد از وارد نمودن تنظيمات مورد نظرتان دكمه Close را كليك كنيد تا پنجره بسته گردد و به پنجره Document باز گرديد .
    گزينه Bleed به شما امكان مي دهد كه يك كادر و حاشيه در دور صفحه مشخص كنيد تا تصوير شما كاملا در صفحه قرار گيرد . اين يكي از ويژگيهاي مهم فري هند در حفظ تصاوير مي باشد . در كادر Bleed به سادگي مي توانيد مقدار حاشيه را مشخص نماييد .
    در بالاي كادر Bleed دو آيكون صفحه مانند به صورت ايستاده و خوابيده قرار دارد كه با كليك نمودن بر روي هر يك از آنها مي توانيد شكل سند خود را افقي و عمودي را مشخص نماييد . در پايين پنجره Document گزينه Printer resolution قرار دارد كه توسط آن مي توانيد وضوح تصوير ارسالي براي كادر پيش نمايش سه آيكون قرار دارد كه شما مي توانيد با كليك نمودن روي هر يك از آنها وضعيت نمايش در كادر پيش نمايش را در صورتي كه بيشتر از يك صفحه در اين سند داشته را مشخص كنيد .
    وقتي كه شما در كادر محاوره اي Document مقدار Bleed را مشخص مي كنيد اين مقدار بر اساس واحدي است كه شما در نوار Status مشخص مي كنيد .
    در پايين صفحه نمايش نواري قرار دارد كه گزينه هاي آن به ترتيب از سمت چپ گزينه هاي :
    گزينه Magnifiction : كه شما مي توانيد هم به صورت دستي و هم با استفاده از منوي كشويي آن درصد بزرگنمايي تصوير را تنظيم نماييد .
    گزينه Go to page : در صورتي كه سند جاري حاوي بيش از يك صفحه باشد فعال مي گردد و توسط آن شما مي توانيد مشخص كنيد كه كدام صفحه نمايش يابد .
    گزينه Drawing Mode : كه حالت نمايش تصوير را مشخص مي نمايد و منوي كشويي آن شامل : Preview ( كه پيش نمايش تصوير ارسالي به چاپگر را نمايش مي دهد ) ، Fast Preview ( كه پيش نمايش تصوير ارسالي به ژاپگر را بدون در نظر گرفتن جزپيات به صورت سريع نشان مي دهد) ، Keyline ( كه تصوير را به صورت خطوط طراحي نشان مي دهد ) ،Fast Keyline ( كه تصوير را به صورت خطوط طراحي و بدون در نظر گرفتن جزپيات به صورت سريع نشان مي دهد ) .
    گزينهUnits : كه از منوي كشويي آن شما مي توانيد واحدهاي اندازه گيري تصاوير را مشخص نماييد و منوي كشويي آن شامل واحدهاي Cetimeler (سانتي متر ) ، Point ( نقطه ) ، Pica ( پيكا ) ،Picxel ( پيكسل) ، Decimal ( دسي مال ) ، Milimetr ( ميلي متر ) مي باشد .

 

 

 ابزار چند ضلعي (Polygon)

    يكي از ابزارهاي مفيد فري هند ، ابزار چند ضلعي مي باشد كه شما توسط آن مي توانيد به ترسيم چند ضلعي و يا ستاره با تعداد اضلاع مختلف بپردازيم .

    شروع كار

    1- بر روي ابزار چند ضلعي 2 باز كليك نماييد تا كادر محاوره اي Polygon Tool باز گردد .
    2- كادر Polygon Tool شامل گزينه هاي : Mumber of Side ( براي مشخص كردن تعداد اضلاع ستاره و يا چند ضلعي ) ، Shape ( كه شما مي توانيد شكل ترسيمي مورد نظرتان را از دكمه كناري آنها معين نماييد ) و يك ناحيه پيش نمايش مي باشد .

    ترسيم چند ضلعي:

    بعد از اينكه در كادر محاوره اي Polygon Tool در قسمت Shape گزينه Polygon ( چند ضلعي ) را انتخاب و تعداد اضلاع چند ضلعي را مشخص نموديد ، مكان نمايتان را در قسمتي كه مي خواهيد ترسيم كنيد قرار داده و كليك نمائيد به سمت خارج بكشيد تا چند ضلعي به اندازه مورد نظرتان برسد ، سپس كليد ماوس را رها سازيد .

    ترسيم ستاره

    ابتدا در كادر محاوره اي Polygon Tool در قسمت Phape گزينه Star را انتخاب و تعداد اضلاع ستاره را مشخص نماييد . هنگامي كه گزينه Start را در كادر محاوره اي Polygon Tool انتخاب مي كنيد يك سري گزينه هاي قابل تنظيم ديگري به نام Star Points ظاهر مي شوند كه شامل :
    - گزينه Automatic : اين گزينه اضلاع ستاره را به صورت خود كار همتراز مي سازد .
    - گزينه Manual : به شما امكان همتراز سازي اضلاع را مي دهد .
    بعد از تنظيم گرينه ها كليد Ok را كليك كنيد و مكان نما را به روي صفحه قرار داده كليك كنيد و به سمت خارج بكشيد تا به اندازه مورد نظرتان برسد و سپس كليد ماوس را رها سازيد .

    ابزار قلم (Pencil)

    ابزار قلم يكي از ابزراها جالب فري هند مي باشد ، اين ابزار از سه حالت ضربه قلم براي ايجاد خط استفاده مي نمايد كه عبارتند از : FreeHand ( دست آزاد ) ، Varible Stroke ( ضخامت متغير) و Calligraphic Pen ( قلم خوشنويسي ) مي باشند و به شما در ايجاد افكتهاي مختلف به روي خط ياري مي رسانند مثلا حالت FreeHand براي رد گيري خطوط طراحي تصاوير اسكن شده استفاده مي شود و Variable Stroke براي ايجاد خطوطي به ضخامتهاي مختلف استفاده مي شوند .

    شروع كار

    1-بر روي ابزار قلم 2 بار كليك كنيد تا كادر محاوره اي Pencil Tool باز مي گردد .
    2- اين كادر محاوره اي شامل دو قسمت Tool Operation ( كه در بر گيرنده يكي از سه حالت Variable , Free Hnad , Stroke , Calligraphic Pen مي باشد ) و Optins ( كه در برگيرنده گزينه Precision مي باشد و به وسيله آن مي توان مقدار دقت رديابي خط از حركت ماوس را تنظيم نمود ) مي باشد .
    3- بعد از اعمال تنظيمات مورد نظرتان ، OK را كليك كرده و مكان نما را بر روي صفحه قرار داده و كليك كنيد وب ه اندازه مورد نظرتان بكشيد .

    نكته :
    در ترسيم خطوط توجه داشته باشيد كه اگر ماوس را با سرعت بكشيد ممكن است خط مورد نظر پر نگردد ، در اين حالت Draw dotted line را كليك كرده تا مسير حركت ماوس ، اول با نقطه چين مشخص گشته و سپس با خط پر شود .

 

 

گشت و گذاري در نوار ابزارهاي فرعي فري هند

    براي دستيابي به اين ابزارها بر روي گزينه Toolbars در منوي Window كليك نمودهو از زير منوي ظاهر شده گزينه Xtra operations را انتخاب كنيد تا نوار آن بر روي صفحه نمايش ظاهر گردد .

    دستور Union

    زماني كه در فري هند چند موضوع را روي هم ترسيم مي نمائيد ، توسط دستور Union مي توانيد اين موضوعات را با هم يكپارچه و يكي نمائيد . اگر موضاعاتي كه قصد يكپارچه سازي آنها را داريد داراي خصوصيات مختلفي مي باشند با اعمال اين دستور ، آخرين موضوع ، خصوصيات موضوع ماقبل آخر را به خود مي گيرد .

    دستور Divide

    توسط اين فرمان شما مي توانيد دو شكلي را كه روي هم قرار گرفته اند ، به سه شكل جداگانه تبئيل نمائيد . براي اين منظور دو شكلي را كه روي هم قرار گرفته اند ، انتخاب و سپس دستور Divide در نوار ابزار Xtra operations كليك كنيد .

    دستور Punch

    اين فرمان دقيقا مانند دستگاه پانچ عمل مي كند يعني اين كه بر اساس شكلي كه بر روي شكل ديگر قرار دارد شكل زير را برش مي دهد . براي استفاده از اين دستور ، دو شكل را انتخاب كرده و سپس دستور Punch را در نوار ابزار Xtra operations انتخاب نمائيد .

    دستور Intersect

    توسط اين فرمان مي توانيد دو شكلي را كه روي هم قرار دارند به گونه اي برش دهيم كه فقط وجه مشترك آنها باقي بماند . براي اعمال اين دستور بعد از اين كه دو شكل روي هم را انتخاب نموديد ، Intersect را از جعبه ابزار Xtra operations انتخاب كنيد .

    دستور Crop

    اين دستور تقريبا مانند Punch عمل مي كند با اين تفاوت كه بر عكس دستور Punch شكل زير را حفط مي نمايد . براي اعمال نمودن اين دستور ابتدا موضوعات ا انتخاب كرده و سپس دستور Crop را از نوار ابزار Xtra operation انتخاب كنيد .

    دستور Expand Stroke

    توسط اين فرمان شما مي توانيد يك خط باز را به يك مسير بسته تبديل نمائد . براي استفاده از فرمان ابتدا خط مورد نظر را انتخاب كرده و سپس دستور Expand Stroke را از نوار ابزار Xtra operation انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Expand Stroke باز گردد . كادر محاوره اي فوق گزينه هاي زير مي باشد :
    Width – توسط اين گزينه شما مي توانيد مقدار پهناي خط را هم به صورت عددي و هم با استفاده از اهرم كناري آن كنترل نمائيد .
    Cap – توسط اين گزينه شما مي توانيد شكل دو سر مسير را از بين كليدهاي Square ( مربعي ) Round ( گرد ) و Butt ( انتخاب نمائيد .
    Join – توسط اين گزينه شما مي توانيد شكل گوشه هاي مسير را از بين كليدهاي Miter ( زاويه دار) ، Round (گرد ) و Bevel ( 45 درجه ) انتخاب كنيد .
    Miter limit – توسط اين گزينه شما مي توانيد مقداري را براي زاويه هاي مسير وارد نمايئد .

    فرمان Inest path

    با استفاده از اين فرمان شما مي توانيد كپي هاي متعددي از شكل با اندازه ها و فواصل مختلف ايجاد نمائيد . دستور Inset path را از نوار ابزار Xtra operations انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Inset path باز گردد . اين كادر محاوره اي شامل گزينه هاي زير مي باشد :
    Steps – توسط اين گزينه مي توان مقدار كپي هايي كه بايد از تصوير تهيه گردد را مشخص نمود . اگر تعداد اين كپي بيشتر از يكي باشد از منوي كشويي Steps حالتهاي زير قابل انتخاب مي باشد :
    Uniform – با انتخاب اين حالت كپي ها با فاصله يكسان از يكديگر قرار مي گيرند .
    Farther – با انتخاب اين حالت هر كپي با فاصله نزيدكتري نسبت به موضوع قبلي قرار مي گيرد .
    Nearer – با انتخاب اين حالت هر كپي با فاصله دورتري نسبت به موضوع قبلي قرار مي گيرد .

 

 

 

ابزار Trace

    در هنگام كار با تصاوير ، بعضي مواقع لازم است كه براي اعمال تنظيمات بيشتر از تصوير آن را به مسيرهاي فري هند تبديل نمائيد . در فري هند 10 براي اين منظور ابزار خاصي وجود دارد كه به سادگي در جعبه ابزار قابل دسترسي مي باشد . براي استفاده از ابزار Trace شما بايد يك تصوير به فري هند وارد نمائيد . براي اين منظور مراحل زير را دنبال نمائيد :
    - از منوي File گزينه Import را انتخاب نمائيد ( و يا كليدهاي ميانبر Ctrl+ R در صفحه كليد را فشار دهيد ) تا پنجره Import Document ظاهر گردد .
    - تصوير مورد نظرتان را از داخل اين پنجره انتخاب و كليد Open را كليك نمائيد .
    - حالا مكان نماي شما به شكل زاويه قائمه تبديل شده است . براي وارد شدن تصوير فقط كافي است كه شما در گوشه اي از صفحه ، كليك تصوير كنيد آماده تبديل به وسيله ابزار Trace مي باشد .

    كادر محاوره اي ابزار Trace

    براي باز شدن كارد محاوره اي Trac ، به روي ابزار Trace در جعبه ابزار دوباره كليك نمائيد تا آن باز گردد . كادر محاوره اي Trace شامل گزينه هاي مختلفي به شرح ذيل مي باشد :
    Color Mode : توسط اين گزينه شما مي توانيد تعداد رنگ تصوير تبديلي را از منوي كشويي كناري آن تعيين نمائيد ( 2، 4،8،16،24،256000) ، يك منوي كشويي ديگري نيز در كنار منوي مشخص كننده تعداد رنگ وجود دارد كه توسط آن مي توانيد رنگي و يا سياه و سفيد بودن تصوير را تعيين نمائيد . (Grays, Colors) در پايين كادر مشخص كننده رنگ يك منوي كشويي قرار دارد كه توسط آن شما مي توانيد مد رنگ تصوير را از بين CMYK و RGB انتخاب نماييد .
    Resolution : توسط اين گزينه شما مي توانيد وضوح تصوير تبديلي را از بين گزينه هاي Normal ( معمولي ) ، High ( عالي ) ، Low ( پايين ) انتخاب نمائيد . تبديل نمودن تصاوير با ابزار Trace به صورت High حافظه زيادي از كامپيوتر شما را اشغال مي نمايد .
    Trace layers : اين گزينه به شما امكان تنظيم اينكه از چه لايه هايي در حين فرايند تبديل استفاده شود را مي دهد. منوي كشويي ايت گزينه شامل All ( در اين حالت از تمام لايه هاي يك سند استفاده مي شود . ) ( Forground ، در اين حالت فقط از لايه هاي پيش زمينه استفاده مي شود) ( در اين حالت فقط از لايه هاي پس زمينه استفاده مي شود ) مي باشد .
    Path Conversion : توسط اين گزينه مي توانيد بر نحوه تبديل مسيرها كنترل داشته باشيد . منوي كشويي اين گزينه شامل outline ( در اين حالت به رديابي حاشيه خارجي تصوير ، براي ايجاد مسيرهاي بسته مي پردازيم ) ، Centerline (در اين حالت به رديابي مركز خطوط مي پردازد) ، (Centerline / outline در اين حالت از هر دو صورت استفاده مي شود) ، OuterEdge (در اين حالت فقط به رديابي كرانه هاي خارجي تصوير مي پردازيم ) مي باشد .
    اهرم Trace Conformity توسط اين اهرم شما مي توانيد نحوه بسته شدن موضوعات را كنترل نمائيد . ( مقدار اين اهرم از صفر تا 10 قابل تنظيم است )
    اهرم Noisetolerance به شما امكان حذف پيكسلهاي اشتباه را مي دهد ( مقدار اين اهرم از صفر تا 10 قابل تنظيم است )
    اهرم Wand Color tolerance به شما امكان كنترل نحوه گسترش محدود از رنگها كه ابزار Trace ان را به عنوان يك رنگ سازماندهي مي كند را مي دهد . پس از اينكه تنظيمات مورد نظرتان را انجام داديد كليد OK را در كادر محاوره اي كليك نمائيد .

    تبديل نمودن يك تصوير

    براي تبديل نمودن تصوير توسط ابزار Trace مراحل زير را دنبال نمائيد :
    1- ابزار Trace را از جعبه ابزار انتخاب نمائيد و يك كادر انتخاب به روي تصوير مورد نظرتان ترسيم نمائيد تا انتخاب گردد .
    2-حالا تصوير به مسير تبديل شده است . براي يكپارچه سازي كليه نقاط كليد Ctrl+G را در صفحه كليد فشار دهيد .
    3- حالا تصوير شما به مسير تبديل شده است . براي خارج سازي تصوير از گروه بندي (ungroup) از كليدهاي ميانبر Ctrl+shift+G استفاده نمائيد .

 

 ضافه نمودن متن

    شروع كار

    1- براي وارد نمودن متن صفحه اي را باط نمائيد (Ctrl+N) و سپس ابزار تايپ را از جعبه ابزار كه شبيه حرف A است انتخاب كنيد ( و يا كليد مينابر T را در صفحه كليد فشار دهيد . )
    2- مكان نماي ماوس را بر روي صفحه قرار دهيد و يك باز كليك كنيد تا يك چهار چوب براي متن ايجاد گردد اين حالت يك خط چشمك زن در اين چهار چوب نمايان مي شود .
    3- براي تنظيم نمودن نوع نوشتار ( فونت ) ، اندازه و شكل نوشته از پارامترهاي قابل تنظيم نوشتار و متن در بالاي صفحه در زير نوار منوها استفاده كنيد . در صورتي كه اين پارامترها در بالاي صفحه در هنگام تايپ متن وجود نداشت ، گزينه Text را از زير منوي Toolbars در منوي Wimdow انتخاب نمائيد .
    4- بعد از اين كه تنظيمان مورد نظرتان را انجام داديد شروع به وار نمودن متن نمائيد .

    ويرايش نمودن يك متن

    در بعضي از مواقع هنگامي كه يك متن را تايپ مي نمائيد لازم است كه متن مورد نظر را ويرايش كنيد . براي اين منظور كافي است كه ابزار تايپ را از جعبه ابزار انتخاب كرده و روي متن بكشيد تا به حالت انتخاب در آيد . هنگامي كه متن انتخاب گرديد شما بسادگي مي توانيد تغييرات مورد نظرتان را در ان اعمال نمائيد .
    اين يك راه ويرايش متن مي باشد ، راه ديگر ويرايش استفاده از پنجره Text مي باشد .

    روش دوم

    براي فعال شدن پنجره Text را از زير منوي Inspectors در منوي Windows انتخاب نمائيد تا پنجره Text باز گردد ( يا اينكه كليدهاي ميانبر Ctrl+T را در صفحه كليد فشار دهيد ) . اين پنجره شامل گزينه هاي مختلفي است كه عبارتند از :
    نوع نوشتار و فونت : توسط اين گزينه شما مي توانيد نوع نوشتار متن را مشخص نمائيد .
    ليست اين فونتها در منوي كشويي اين گزينه قابل دسترس مي باشد .
    اندازه قلم : توسط اين گزينه شما مي توانيد اندازه نوشتار را هم از منوي كشوي آن و هم به صورت دستي تنظيم نمائيد .
    گزينه چيدن متن : توسط اين گزينه شما مي توانيد طرز چيده شدن متن را با كليك نمودن روي دكمه هاي مربوط معين نمائيد ( اين گزينه شامل آيكونهاي چپ چين ، راست چين ، وسطچين و تراز بندي از دو طرف مي باشد . )
    تنظيم فاسله بين خطوط متن : توسط اين گزينه شما به سادگي مي توانيد فاصله ين خطوط متن را مشخص نمائيد .

    تنظيم فاصله متن از خط كرسي :

    توسط اين گزينه شما مي توانيد مقدار فاصله متن از خط كرسي را مشخص و تنظيم نمائيد .
    تنظيم نوع افكت : اين گزينه در پايين پنجره Text مي باشد و شما مي توانيد افكت اعمالي به متن را از منوي كشويي آن انتخاب كند . اين افكتها شامل سايه وار نمودن متن ، خطدار نمودن حروف متن ، پر رنگ نمودن متن ، زير خطدار نمودن متن و سه بعدي نمودن متن مي شود .
    كليد : Normal Text با كليك نمودن اين كليد كليه افكتهاي اعمال شده به متن ملغي و متن به حالت ساده در مي آيد .

    تبديل نمودن متن به مسير

    براي اعمال نمودن تنظيمات بيشتر به متن ، بايد متن را به مسير تبديل نمائيد . با اين كار شما قادر خواهيد بود كه متن را حرف به حرف به صورت آزاد تنظيم نمائيد .
    براي تبديل ابتدا متن مورد نظرتان را انتخاب و سپس گزينه Convert to path انتخاب نمائيد تا متن شما به مسير تبديل گردد .

 

 

  ابزارهاي تغيير شكل
    همانند دگر نرم افزارهاي گرافيكي در فري هند 10 نيز به صورتهاي مختلف تغيير شكل دهيد( فري هند اين تغييرات را با كنترل زيادي در اختيار شما مي گذارند.)
    ابزار Transform
    ابزار Transform به شما امكان تغيير مقياس در شكل را مي دهد. براي استفاده از اين ابزر مراحل زير را دنبال نمائيد:
    1- موضوع مورد نظرتان را در تصوير به وسيله (ابزار انتخاب) انتخاب نمائيد و به روي ابزار Transform در جعبه ابزار كليك نمائيد.
    2- به وسيله مكان نما به روي شكل كليك نموده و آن را به مقدار دلخواه تغيير مقياس دهيد.
    ابزار چرخش و دوران دادن (Rotate)، قرينه سازي (Reflect) و Skew (كج كردن) براي استفاده از اين ابزارها دقيقاً مانند مراحل ذكرشده براي ابزار Transform عمل كرده و شكل مورد نظرتان را تغيير دهيد.
    كنترل بيشتر به روي اين ابزارها
    در روش استفاده از ابزارهاي تغيير شكل شما به سادگي ابزار را انتخاب مي نموديد و به وسيله مكان نما تغييرات مورد نظرتان را (چرخش، تغيير مقياس و ...) به روي شكل اعمال مي كرديد. براي اعمال كنترل بشتر به روي اين ابزارها مراحل زير را دنبال نمائيد:
    1- موضوع مورد نظرتان را انتخاب نموده و به روي ابزار Transform در جعبه ابزار كليك نمائيد تا پالت Transform در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
    2- پالت Transform، شامل گزينه هاي متعددي مي باشد كه اين گزينه ها همراه با تغيير انتخاب آيكونهايي كه در سمت راست پالت هستند تغيير مي كنند.
    اين آيكونها عبارتند از : آيكون جابجايي (Move) ، آيكون چرخش(Rotate)، آيكون تغيير مقياس (Scale) آيكون جابجايي (Skew) و آيكون قرينه سازي (Reflect) مي باشد.
    همان طور كه گفته شد با انتخاب هر يك از آيكونها پارامترهاي پالت Transform تغيير ما م يكند در زير به شرح هر يك از پارامتر ها مي پردازيم:
    آيكون جابجايي (Move)
    هنگامي كه روي اين آيكون در پالت Transform كليك مي كنيد پارامترهاي آن كه شامل دو كادر عددي X و Y ( توسط اين دو كادر شما مي توانيد مقدار جابجايي شيئي مورد نظرتان را به صورت عددي تنظيم نماييد)، كادرهاي انتخاب Contents و Fills (توسط اين دو كادر شما مي توانيد مشخص كنيد كه محتويات شيئي همگام جابجايي همراه با آن جابجا گردد يا خير) كادر عددي Copies ( توسط اين كادر شما مي توانيد مشخص كنيد كه هنگام جابجاي از شيئي كپي تهيه شود يا نه و تعداد كپي ها را مي توانيد در كادر عددي آن مشخص كنيد) مي باشد. هنگاي كه تنظيمات مورد نظرتان را انجام دهيد به روي كليد Move در پايين پالت كليك كنيد.
    آيكون چرخش (Rotate)
    هنگامي كه روي اين آيكون كليك مي كنيد پارامتر هاي آن كه شامل يك كادر عددي Rotation angle ( توسط اين كادر شما مي توانيد زاويه چرخش را به صورت عدد تنظيم نمائيد)، كادرهاي انتخاب Contents و Fills (توسط اين دو كادر شما مي توانيد مشخص كنيد كه محتويات شيء هنگام چرخش همراه با آن چرخانده شود يا خير)، گزينه Center (توسط كادرهاي اين گزينه شما مي توانيد مركزي كه شيء به حول آن، مي چرخد را مشخص نمائيد)، كادر عددي Copies ( در اين كادر شما مي توانيد تعدا كپي هايي كه با هر چرخش تهيه مي شود را معين نمائيد) مي باشد.
    پس از اينكه تنظيمات مورد نظرتان را در اين قسمت انجام داديد به روي كليد Rotate در پايين پالت كليك كنيد تا چرخش با اين تنظيمات اعمال گردد.
    آيكون تغيير مقياس
    هنگامي كه روي اين آيكون كليك مي كنيد پارامترهاي مربوط به آن كه شامل گزينه هاي Scale ( توسط آن شما مي توانيد مقياس بزرگنمايي را هم به صورت عددي و هم به صورت درصد مشخص نمائيد)، كادرهاي انتخاب Fill، Contents و Lines (توسط اين سه شما مي توانيد مشخص كنيد كه محتويات شيئي به همراه دور خطهاي آن هنگامي تغيير شكل موضوع تغيير كند يا خير)، گزينه Center ( توسط آن شما مركز بزرگنمايي تصوير را مشخش مي نمائيد)، گزينه Copies (توسط مي توانيد تعداد كپي هايي كه با هر تغيير شكل تهيه مي شود را معين نمائيد) مي گردد.
    پس از اينكه تنظيمات مورد نظرتان را در اين قسمت داديد به روي كليد Scale كليك نمائيد تا تغيير مقياس با اين تنظيمات اعمال گردد.
    آيكون كج كردن (Skew)
    هنگامي كه روي اين آيكون كليك مي نمائيد پارامترهاي مربوط بع آن كه شامل گزينه هاي Skew angle (توسط اين گزينه شما مي توانيد زاويه كج شدگي را به صورت عددي در كادر مورد نظر وارد نمائيد)، Contents و Fills (توسط اين سهكادر شما مي توانيد مشخص كنيد كه محتويات شيئي هنگام كج شدن موضوع از آن پيروي نمايند يا خير)،Copies (توسط اين گزينه شما مي توانيد تعداد كپي هايي كه با هر مج شدگي تهيه مي ود را معين نمائيد) مي گردد.
    پس از اينكه تنظيمات مورد نظرتان را در اين قسمت انجام داديد به روي كليد Skew در پايين پالت كليك نمائيد تا كج شدگي با اين تنظيمات اعمال مي گردد.
    آيكون قرينه سازي ( Reflect)
    هنگامي كه روي اين آيون كليك مي نمائيد پارامترهاي مربوط به آن كه شامل Reflectaxis (توسط اين گزينه شما مي توانيد جهت و محور قرينه سازي را مشخص نمائيد)، كادرهاي انتخاب Contents و Fills ( اين گزينه ها به شما امكان قرينه سازي شيئي مورد نظرتان را همراه با محتويات آن مي دهند)، گزينه Center (توسط اين گزينه شما مي توانيد مركز قرينه سازي شكل را معين نمائيد) و گزينه Copies (توسط اين گزينه شما مي توانيد تعداد كپي هايي كه با هر قرينه سازي تهيه مي شود را معين نمائيد) مي گردد.
    پس از اينكه تنظيمات مورد نظرتان را در اين قسمت انجام داديد به روي كليد Reflect كليك نمائد تا قرينه سازي با اي تنظيات اعمال گردد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

  • نوشته : مهدی
  • تاریخ: شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:آموزش فری هند _ آموزش رایگان نرم افزار فری هند _ آموزش رایگان فری هند,

  • shomal24

    مهدی

    shomal24

    http://shomal24.loxblog.com

    گـــــــــــــــــــــرافیک

    آموزش رایگان نرم افزار فری هند

    گـــــــــــــــــــــرافیک

    به وبلاگ من خوش آمدید، امید وارم مطالبی که در وبلاگم قرار میدم براتون مفید باشه . خواهش می کنم اگه پیشنهاد و یا انتقادی دارید حتماً در قسمت نظرات بنویسید... موفق باشید. به وبلاگ من خوش آمدید

    گـــــــــــــــــــــرافیک