آموزش تکنیک اسکراچ برد گـــــــــــــــــــــرافیک
.:: Your Adversing Here ::.
 

آموزش تکنیک اسکراچ برد

آموزش تکنیک اسکراچ برد

اسکراچ برد مقوای مخصوصی است که در اوایل قرن بیستم به وسیله ی چالرز جی راس که لیتوگراف فیلادفیایی می باشد اختراع شد و جای سنگ های لیتو گرافی را گرفت این کاغذ که هنوز به وسیله ی کمپانی راس فیلادفیا تهیه می شود ٬که شامل لایه ی نازک از گچ خوب و سفت است که با چسپ مخصوصی درهم آمیخته و روی آن پرس شده است ضخامت این گچ خیلی کم است و از 7/. میلیمتر بیشتر تجاوز نمی کند و وقتی که خشک بشود خیلی محکم و صاف می گردد حوالی 1920 شخصی کشف کرد اگر لایه ی نازکی از مرکب مشکی روی این ورقه ی گچی اضافه کنند تا سطح آن مشکی شود و بعد به وسیله ی ابزار نوک تیز روی آن را خراش دهند خراش ها به صورت خطوطی سفید و با فرمی خاص که بستگی به نحوه ی خراش ادرد نمایان می شوند به این ترتیب نتایج گرافیکی فوق العاده ای خلق می شود تا آن زمان این مقوا٬مقوای راس نامیده می شد ولی امروزه این نوع مقوا را مورد استفاده ی تکنیکی قرار می دهند که اسکراچ برد نامیده می شود . اجرای طرح روی این مقوا ها را طراحی اسکراچ برد می گویند.

لوازم مورد نیاز برای این فعالیت :

  • پاستل یا مدادشمعی
  • رنگ سیاه گواش
  • قلم مو
  • مقوای سفید
  • وسیله نوک تیز برای خراش دادن

گام اول :
ابتدا با پاستل تمام صفحه مقوا را به رنگ های دلخواه رنگ می کنیم ،به نحوی که جایی خالی یا سفید نماند.(می توانید بنا به طرح که دارید رنگ گداری کنید و یا فقط تک رنگ و دو رنگ و..استفاده کنید.بهتر است مقوای استفاده شده برای این کار تا اندازه ای ضخیم باشد یعنی استفاده از مقوا های گرم بالا)

    

گام دوم :
با گواش مشکی تمام سطح کارمان را می پوشانیم تا هیچ رنگی مشخص نباشد.(می توانید به جای گواش مشکی از پاستل هم استفاده کنید البته باید پاستل مورد استفاده چرب باشد تا روی رنگ ها را بگیرد و صفحه تمام مشکی به شما بدهد.)

     

گام سوم :
وقتی که خشک شد،با وسیله ی نوک تیزمان روی مقوا طرح دلخواهمان را خراش می دهیم.

  

 

دوستان عزیز این تصاویر فقط برای آموزش است به همین دلیل از یک طرح ساده استفاده شده ، شما می توانید طرح های قوی تر و بهتری را انتخاب کنید وبا تمرین و تکرار به صورت حرفه ای انجام دهید .  

 

خانم ماه بانو ...

سلام
 
برای انجام دادن اسکراچ برد اول بهتره که برای زیباتر شدن طراحی از پاستل استفاده کنید . روی مقوای گلاسه با مداد شمعی رنگ آمیزی کنید وبعد با استفاده از مرکب خوش نویسی با قلمو سطح کار را کاملا بپوشانید. بعد با استفاده از قلم فلزی یا تیغ و یا سوزن و یا کاتر روی مقوا طرح مورد نظر را بکشید .به نظر من با کاتر بهتر می شود کار کرد.
 
مشکل شما اینه که با جوهر راپید رنگ آمیزی می کنید در صورتی که باید از مرکب استفاده کنید . در ضمن موقع کار کاتر را طوری در دست بگیرید که دستتان به سطح کار برخورد نکند. به هرحال بعضی اوقات کمی کثیف کاری دارد .   
 
اگه سوالی داشتید در خدمتم .
 
موفق باشید.
 


نظرات شما عزیزان:

As
ساعت19:43---15 دی 1396
سلام حتما باید مقوا گلاسه باشه

سمانه
ساعت11:17---15 فروردين 1396
عالی بود.سپاس

javad
ساعت5:15---22 خرداد 1395
تصاویر بسیار مبتدی است و بسیار کم است
لطفا تصاویر بیشتری بگذارید


reza
ساعت15:36---26 دی 1393
شما در چه مقطعی هستی که اینجوری ایراد میگیرید؟بنده خدا در سطح مبتدی خیلی زیبا توضیح داده...
دستت درد نکنه


ام البنین
ساعت19:41---21 آبان 1393
اسکراچ بردی که شما گذاشتید کاملا ناقص است..
چون که نه کادر داره..
نه طرحش زیباست..
بیشتر شبیه کارای بچه اولی هاست..
به هر حال اسکراچ برد کار قشنگیه
پاسخ: سلام .. حق با شماست .. اما بنده اطلاعاتی که در وب قرار دادم برای کسانی هست که هیچ یا کمی اطلاعات در مورد آنها دارند به همین دلیل آموزش ها از پایه است و تصاویری که می بینید فقط جهت اطلاع است که کاربر با آن موضوع آشنا شود . برای مثال : آموزش تکنیک اسکراچ برد را توضیح داده ام و برای اینکه کاربر بهتر متوجه شود چند تصویر نمونه از کار در کنار مطلب قرار دادم . اگر شما اطلاعات و تصاویر بهتری از کار های گرافیکی دارید ممنون میشوم که این اطلاعاتو در اختیار بنده قرار بدید تا در وب قرار بدم تا دیگر دوستان استفاده کنند . در ضمن بنده هیچ گونه استفاده مالی از این وبلاگ نکردم و نخواهم کرد و تمام اطلاعات در این وبلاگ کاملا رایگان می باشد . وسعی کردم تا که برای دانش آموزان و دانشجویان و دوستانی که علاقمند به رشته گرافیک هستند اطلاعات مفید در اختیارشان قرار بدم تا استفاده کنند . دوستانی که اطلاعات بیشتر و کامل تری در مورد گرافیک دارند .. بنده خوشحال می شم مطالب ارزشمنشونو در وب قرار بدم تا دیگر دوستان استفاده کنند . با تشکر مهدی


mahsa
ساعت20:58---13 آذر 1392
این کار الان هیچ هاشوری نداره کار بسیار مبتدی محسوب میشه
تو تکنیک اسکراچ برد هاشور کار قوی میکنه
وگرنه ما این تکنیکو میتونیم تو مقطع دبستان اجرا کنیم!!
البته این یه نظر شخصی بود.
موفق باشید


دیلا
ساعت19:20---12 آذر 1392
بسیار عالىىىىى

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


shomal24

مهدی

shomal24

http://shomal24.loxblog.com

گـــــــــــــــــــــرافیک

آموزش تکنیک اسکراچ برد

گـــــــــــــــــــــرافیک

به وبلاگ من خوش آمدید، امید وارم مطالبی که در وبلاگم قرار میدم براتون مفید باشه . خواهش می کنم اگه پیشنهاد و یا انتقادی دارید حتماً در قسمت نظرات بنویسید... موفق باشید. به وبلاگ من خوش آمدید

گـــــــــــــــــــــرافیک