طراحی نشانه ها گـــــــــــــــــــــرافیک
.:: Your Adversing Here ::.
 

طراحی نشانه ها

 

در شروع یک تجارت یا یک کار جدید، نشانه‌ها یکی از چیزهایی هستند که هر کسی به آن احتیاج دارد. در کارت ویزیت، بروشور، آگهی تبلیغاتی، قرارداد‌ها، وب‌سایت‌ها و تمامی اقلام تبلیغاتی و یا موردی که در آن نامی از شرکت/شخص مورد نظر درج می‌شود، نشانه‌ها حضور خودشان را گوشزد می‌کنند.
در طراحی نشانه باید از ابزار درست متناسب با آن استفاده کنیم. مسلما برای آنکه بتوانیم از آن‌ها در هر مقیاسی _بدون کاهش کیفیت_ بعدها استفاده کنیم، باید آنرا با نرم‌افزارهای وکتوری همچون Corel و Illustrator  اجرا کرد و نه نرم افزارهایی که پایه آنها Bitmap (همچون Photoshop) هست، اجرا کنیم.

در ابتدا باید برای طراحی نشانه به چند سوال اساسی پاسخ بدهیم:
  1. شرکت/شخص مورد نظر چه کاری انجام می دهد؟
  2. کجا قرار دارد؟ محلی، ملی و یا بین المللی هست؟
  3. چه کسانی مخاطب مشتری شما هستند؟ یک گروه از افراد خاص؟ عموم مردم؟ 
  4. نشانه شما در کجا استفاده می شود؟ (اقلام چاپی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، وب‌سایت، مجسمه و . . .)
  5. رقبای شما چه کسانی هستند؟ اینکه هنگام طراحی دقت کنید که نشانه شما شبیه دیگر رقبا نباشد و یا سعی کنید ایده واحدی با دیگران نداشته باشید.

بعد از پیدا کردن جواب سوالات بالا، حالا باید دنبال کسب اطلاعات پیرامون رقبا و شرکت های مشابه باشید. اینکه آنها از چه طرح رنگ‌ها و سبک نوشتاری برای طراحی نشانه یا برند تبلیغاتی خود استفاده کرده اند (گاهی ادغام چند ایده از جاهای مختلف می‌تواند خود ایده جدیدی را به وجود آورد!). در ضمن شما باید به شرکت‌های نامربوط با مشتری شما که مخاطب یکسانی مثل شما دارند، نیز توجه کنید.
 
برای کسب ایده ، کتاب ها و مجلات را در هر موضوعی بررسی کنید؛ گاهی تصویر یا یک خط شعر می تواند الهام بخش باشد. دیدن انواع هنرهای تجسمی و طرح های گرافیکی نیز کمک کننده هستند.
راه دیگری که برای شما می تواند مفید باشد، نوشتن تمامی کلماتی که از عنوان نشانه خود، به ذهنتان می آید است.
 
برای مثال:

روغن زیتون: برگ های زیتون، تاج زیتون (در المپیک)،سالاد، صلح، رنگ زیتونی و . . . . با ترکیب این حروف گاهی می‌شود ایده ای جدید و بکری بدست آورد.
پس از کسب ایده ، حالا کار به طراحی می رسد؛ بعضی ممکن است در این مرحله ترجیح بدهند که کار با کامپیوتر را شروع کنند، اما تجربه نشان داده اتود زدن با مداد و کاغذ، راهی سریع تر برای رسیدن به طرح نهایی است. پس سعی کنید ایده خود را دستی اتود بزنید.
 
بهتر است هنگام طراحی به بعضی نکات توجه داشته باشید:
  1. ساده بگیرید! این شاید مهم ترین نکته ای باشد که باید در طول طراحی رعایت کنید.
  2. خوانایی (در درک تصویری نشانه) و خوانایی (در خط نوشتاری) در تمامی مقیاس‌ها و در همه متریال‌هایی که نشانه شما قرار است استفاده شود را در نظر بگیرید.
  3. آیا نشانه شما نیاز دارد که تک رنگ  یا دو رنگ باشد؟ در هر صورت سعی کنید تعداد رنگ ها را به حداقل برسانید.
  4. برای اینکه نشانه شما (حال چه چاپی باشد و چه در رسانه ای مثل وب یا تلویزیون استفاده شود) بیشتر در ذهن حک شود، بهتر است هنگام طراحی و رنگ آمیزی، به آن به صورت سیاه و سفید نگاه کنید! حفظ فضای کافی سفید بین اشکال و حروف و استفاده از رنگهایی با تضاد روشنایی یا تیرگی بیشتر می‌تواند نشانه شما را خواناتر و بهتر در ذهن نگه دارد.
  5. چه سبک نوشتاری به نشانه شما می آید؟ رسمی یا غیر رسمی؟ سبک یا سنگین؟ فشرده یا طویل؟ در زبان انگلیسی، با حروف بزرگ یا کوچک نوشته شده باشد؟

 
حالا زمان آن رسیده تا ایده خود را در کامپیوتر اجرا کنید. اگر نشانه شما تنها از یک رنگ تشکیل شده باشد، می‌توانید از رنگهای پنتون برای رنگ آمیزی آن استفاده کنید. و در نهایت نشانه خود را در سایز های مختلف  از نظر خوانایی چک کنید.
 

همچنین از مشورت با دیگران (بدون آنکه طرح خود را برای آنان توضیح دهید) استفاده کنید؛ گاهی حتی افراد غيرمتخصص هم می‌توانند نکته‌های جالبی برای بهتر شدن کار بیان کنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

  • نوشته : مهدی
  • تاریخ: پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:,

  • shomal24

    مهدی

    shomal24

    http://shomal24.loxblog.com

    گـــــــــــــــــــــرافیک

    طراحی نشانه ها

    گـــــــــــــــــــــرافیک

    به وبلاگ من خوش آمدید، امید وارم مطالبی که در وبلاگم قرار میدم براتون مفید باشه . خواهش می کنم اگه پیشنهاد و یا انتقادی دارید حتماً در قسمت نظرات بنویسید... موفق باشید. به وبلاگ من خوش آمدید

    گـــــــــــــــــــــرافیک